חלבונים, B12 ומה שביניהם

אחת השאלות החשובות אותן שואלים במעבר מתפריט רגיל לתפריט טבעוני היא איך לבנות תפריט בריא ומאוזן שלא יגרום למחסור באחד המרכיבים להם הגוף שלנו זקוק בכדי שכל מערכותיו יעבדו כמו שצריך ובהרמוניה. הרי כולנו יודעים שאחוז גבוה מהחלבונים נמצאים במזונות מן החי כמו ביצים, חלב, גבינות, בשר, הודו, עוף ודגים. אז איך בכל זאת נוודא שלא חסר לנו בגוף חלבון?

לפני שנבין מאיפה אפשר לקבל חלבון, חשוב לדעת כמה חלבון כל אחד מאיתנו צריך. אז אדם מבוגר זקוק לכמות של 0.8 גרם חלבון על כל קילוגרם ממשקל גופו. אם מדובר באיזה ששוקלת למשל 60 קילוגרמים, היא תהיה זקוקה ל-48 גרם חלבון ביום. חשוב להבין, שמדובר בכמות די קטנה ולכן אין בעיה לצרוך כמות כזו גם בתזונה טבעונית.

 כמויות גדולות של חלבון נמצאות גם בקטניות. למשל, בחומוס, פול, סויה, שעועית ועדשים יש כמות נאה של חלבון. גם בדגנים יש חלבון למשל בחיטה, באורז, בשיבולת שועל, בקינואה ובכוסמת. כך שמספיק שנשלב בין עדשים לאורז בתבשיל שלנו ונאכל ממנו 4 כפות ביום, וכבר כיסינו בערך רבע מכמות החלבון היומית הדרושה לנו. תוסיפו לזה כוס של חלב סויה, 150 גרם של טופו, 2 כפות חומוס וגבינה טבעונית והנה לכם כמעט כל הכמות היומית של חלבון שהגוף זקוק.

ומה לגבי ויטמין B12?

ובכן, התפקיד של ויטמין B12 בעיקר קשור לתהליך הייצור של תאי דם אדומים ומניעה של אנמיה. הוא גם אחראי על תהליכים הקשורים ל-DNA שלנו ולתפקוד תקין של מערכת העצבים. אז נכון, הויטמין הזה נמצא בכמויות אופטימליות בבשר אדום, דגים, ביצים, מוצרי חלב כמו קוטג‘ או גבינה צהובה. לכן, מומלץ לקחת תוסף ויטמין b12 המגיע בקפסולות או בנוזל. כמובן שמומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה בכדי לקבל את המינון המומלץ.

לסיכום, המעבר מתזונה רגילה לתזונה טבעונית מחייב עירנות, ביצוע בדיקות רפואיות אחת לכמה חודשים והתייעצות לגבי מניעת חוסרים תזונתיים חשובים כמו חלבונים, ויטמינים ומינרלים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *