בנוסף לתזונה נכונה האם כדאי ליטול ויטמינים טבעיים, ואילו ויטמינים מומלצים

בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות של אנשים לתזונה נכונה ומאוזנת, כזו שתכלול 

את כל אבות המזון, הויטמינים והמינרלים להם הגוף זקוק לצורך תפקוד תקין. אז מה הם אותם ויטמינים ומינרלים? כמה הם חשובים לנו? ומהיכן הגוף שלנו מקבל אותם? על שאלות אלה ניתן תשובות במאמר לפניכם.

מה הם ויטמינים? בראשם של מרבית האנשים כאשר מזכירים את המילה ויטמינים עולים כדורים צבעוניים וקטנים, שמוציאים מקופסא מוצצים או לועסים כמו סוכריות.

בהגדרה המדעית ויטמינים הם- כל חומר אורגני הנחוץ לגופנו לצורך פעילותו התקינה, והגוף אינו יכול לייצר בד"כ בעצמו. כלומר אנחנו צריכים לקבל את הויטמינים ממקורות חיצוניים, ממזון ותוספים.

מינרלים הם יסודות כימים הנמצאים בטבע במצבם הרגיל. רבים מהמינרלים החיוניים לגוף הם מתכות, כגון ברזל, נחושת, אבץ ומגנזיום. אך ישנם גם מינרלים אחרים כמו סידן, נתרן אשלגן ועוד. 

גם הויטמינים וגם המינרלים חשובים וחיוניים לקיומנו וחוסרים שלהם בגוף עלולים לגרום לנזק רב.

כדי למנוע חסרים תזונתיים יש להקפיד על אכילה נכונה מאוזנת ומגוונת, הבנויה סביב הרבה ירקות, פירות,

דגנים, קטניות, דגים וכו' הדבר אינו פשוט תמיד, המזון המתועש משפיע על זמינות הויטמינים. ככל שמתרחקים מהטבע והירוק, הויטמינים והמינרלים מאבדים מאיכותם ומערכם התזונתי. ואז או שיש יותר מידי

או שיש פחות מידי, ויש צורך לתסף מבחוץ.

שחקני מפתח:

ויטמינים מקבוצת B: קיימים 8 סוגים של ויטמין B הממלאים תפקידים שונים. רובם מסייעים לנו להפיק אנרגיה מהמזון שאנו אוכלים ולנצל אותה בתאי הגוף. B1-B2- הן מולקולות עזר המסייעות לפעילות תקינה של חלבונים רבים בגוף. נמצאים במוצרי חלב, קטניות, שמרים, נבטי חיטה ועוד. B3- מסייע לעיכול ולתפקוד מערכת העצבים. נמצא בדגים, ביצים, מוצרי חלב, שומשום קטניות ועוד. B5- מפרק שומנים ופחמימות לאנרגיה, יש לו גם תפקיד בייצור הורמוני המין. נמצא בבשר, מוצרי חלב, ביצים, קטניות שמרים בוטנים ועוד.B6- אחראי על מצב הרוח, וכן חשוב לתהליך חילוף החומרים ומערכת החיסון בגוף. נמצא בבננות, נבט חיטה, דגנים, חלב עוף והודו. B12- חיוני למניעת אנמיה ושמירה על מערכת העצבים אחראי על פירוק חומצות שומן והפיכתן לאנרגיה. נמצא במוצרי חלב, בשר ביצים ודגים.

ויטמין D: ויטמין מסיס בשומן, אנו מסוגלים לייצר ויטמין D בעצמנו מאור השמש, אולם אורח החיים המודרני מוכיח שחלק נרחב מהאוכלוסיה סובל ממחסור בויטמין זה. תפקידו לסייע בספיגת זרחן וסידן, ובבניית העצמות והשיניים. נמצא בדגים שמנים, חלמון ביצה ואיברים פנימיים.

ויטמין C: נוגד חימצון חזק. השומר עלינו ממחלות, ועל תאי הגוף מהזדקנות מוגברת. כמו כן נחוץ לבנייה של קולגן המרכיב העיקרי ברקמות החיבור, הגידים, סחוסים, עצמות והעור. נמצא בעגבניות, פירות הדר, פלפלים וירקות ירוקים.

ברזל:מינרל חשוב מאד בגוף הבונה את ההמוגלובין ומסייע בהעברת החמצן מהריאות לרקמות, חוסר בברזל יגרום לכדוריות הדם האדומות להיות קטנות יותר. בנוסף משפיע הברזל על פעילות תקינה של המוח והשרירים. גופנו לא מייצר ברזל, לכן הוא מגיע אלינו מהתזונה. נמצא בקטניות, טחינה, סלק, אבוקדו ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *